Torv, spån eller halm??

Siri har en liten unersökning i sin blogg. Här kommer mina svar.

1.Vad står din häst på för strö?

Jag använder endast halm. I tidigare stall har det även varit torv, som jag tycker blir så himla mörkt i stallet. Spån har jag ocksåv användt mig av och hade det inte varit så sjukligt dyrt så hade jag kanske användt mig av det.

2. Vad är bra med just den sorten? Finns det några nackdelar?

Dels är det billigast. Hästarna har något att sysselsätta sig med speciellt nu på vintern då de inte är ute lika länge som på sommaren. Mina hästar äter inte jättemycket halm. De pillar lite i den och bökar runt. Ibland har vi fått balar med väldigt korta strån och då är det lite jobbigare att mocka.

3. Har du permanent bädd eller mockar du ut allt kiss varje dag?

I regel så mockar jag ut allt varje dag, men nu när det är så här kallt så blir det mest att ta ut bajset, det blir lite varmare i stallet om man inte mockar ut allt, eftersom vi har väldigt högt till tak så behövs det lite värme när temperaturen sjunker.

4.Om du har bädd, strör du då på med kalk eller stalosan för att ta bort lukt?

Jag har ju ingen permanent bädd så det behövs inte. När jag mockar så brukar jag 1-2 ggr i veckan låta halmen ligga på de torra ställena i boxen så att de ställena där de kissar får torka upp ordentligt.

5. Mockar du på något speciellt sätt?

Jag ser till att "vända" boxen ordentligt. Annars blir det lätt kvar gammal halm i hörnen och längs väggarna som möglar. Masi är expert på att blöta höet i spannen samtidigt som han äter så det blir väldigt blött under spannen. När det inte är minusgrader så brukar jag lämna just den delen under spannen utan halm så att det får en chans att torka upp. Men innan hästarna kommer in så lägger jag dit lite halm igen. Annars är det enm stor pöl utanför boxen. Jag brukar ha lite mera halm mitt i boxen, hästarna bäddar själva när de trampar runt i boxen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0