Fredagsnöje...

Jag hade tänkt spendera min fredag eftermiddag och kväll på ett helt annat sätt än vad jag slutligen gjorde.

Kom hem vid 4 tiden, det åskade, blixtrade och regnet öste ner. Jag satt inne och väntade på att det skulle sluta. Hör hur det bubblar i avloppet i badrummet och i köket. Kollade i duschen och ser att det är lite blött i golvbrunnen vilket det inte borde vara eftersom jag duschade på torsdags kvällen och det borde ha varit torrt. Ringde Thomas, skulle gå ner i källaren och kolla om nivå larmet till avloppsanläggningen fungerade.

Kommer ner från trappan och då är där ca 15 sm med brunt vatten och det stiger kraftig. Jag trodde först att en vatten ledning hade gått sönder, men inser att sen att det står en fontän på ca 60 cm från toaletten i källaren. Vid detta laget var paniken fullständig.

När vattnet efter ca 5-10 minuter hade stigit till första trappsteget och jag hade dragit ut kontakten till frysboxen så konstaterade jag att det finns inget jag kan göra. Jerry var på väg ut. Thomas att i nordöstra Skåne i en traktor. När Jerry kom så hade det tack o lov slutat att stiga. Då var det ca 40 cm med avloppsvatten i källaren, Alla grejer låg och flöt, dem som inte låg under vattnet dvs.

I med en dränkbar pump. Efter någon timme hade vi fått ut vattnet. Jerry och Linda var helt underbara, hade inte fixat det utan dem. Jag hade vid detta laget försökt få fatt i vårt föräkrings bolag men de har ju absolut ingen service. Ringde runt och försökte hitta någon som kunde sanera källaren. Fick tag i en utanför Malmö, som var hur trevlig som helst en fredag kväll och som svarade på alla mina 100 tals frågor. Sen var det bara att börja tömma källaren på alla grejer. Det känns i benen idag. Vissa grejer hade klarat sig. Andra hade inte alls klarat sig.

Sen spolade vi av golv och en bit på väggarna och sopade och sjorde så rent som möjligt innan saneraren kom. Han kom och sprutade på ett bakteriedödande medel. Skrubbade och dammsög upp det lilla vattnet som var kvar. Sen satte han in en fläkt som nu står och torkar upp. Hur länge den ska stå där vet vi inte. Men källaren är städad och fin, så fin var den inte ens när vi flyttade in.

Här kommer lite bilder(Nu har min kamera gått sönder igen, så fler bilder kommer när Jerry mailat över dem han tog.










Här var det lite avloppsvatten....







Kommentarer
Postat av: Lina

Usch, vilken dag! :S



Sv: Hehe, ja det hade nog varit svårt att få den att sitta kvar :P Men Fame hade nog följt med ut i hagen ändå, hon följer efter Sawanna =)

2010-05-28 @ 09:53:59
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: caroline

SV:Kul att du är nöd, lägg gärna ut en bild på schabraket på, färgen är ju så snygg:) jag köpte bara in 1 i den färgen.

2010-06-04 @ 18:11:37
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0