Dag 02- När jag var liten

När jag var liten bodde vi i en lägenhet i ett hus som min morfar ägde. Det var ett gult hus med gård på framsidan och baksidan. Jag och min syster lekte mycket utomhus, del på gården eller på någon av de närbelägna lekplatserna. Favoritlekarna var häst. Vi hade låtsas hästar med namn, vi byggde små hinder som vi hoppade över. På samma gata bodde det även andra familjer med barn i samma ålder och vi sprang ofta över till varandra och lekte.



Jag och min syster delade rum, en bokhylla delade av rummet. Vi städade vårt rum på lördag morgon, väckte mamma och pappa för att visa. På så sätt tjänades den efterlängtade veckopengen. Lördagsgodis inhandlades i en liten kiosk.

När jag var liten fanns inga datorer, vi spelade spel, pusslade, pysslade, lekte med kompisar, ritade. Barnprogram sändes varje kväll kl 18.00-18.30, "Lilla tvåan", ungefär samma som Bolibompa här i Sverige. På helgerna visades teckande serier på morgonen.

Mormor och morfar bodde i samma hus, högst upp. Vi träffades varje dag. Deras lägenhet doftade (eller luktade) alltid ättika. Mormor och morfar rökte inomhus och för att ta bort lukten hade de en skål med ättika ståendes i hallen. (Kommer till och med ihåg att skålen var grön...) Vi hade inget badkar, bara dusch, så vi badade hos dem ibland. Mormor hade en massa örhängen som man knipsade fast, inget hål behövdes och det var alltid roligt att pröva örhängena, eller de högklackade skorna hon hade i garderoben.

I deras frys fanns alltid samma glass, King tror jag den hette. Mormor och morfar hade varsin ost. Mormor gillade edamer och morfar emmentaler, dessa ostar kallar jag fortfarande för "mommos ost" eller "moffas ost"...

Sommrarna spenderades på Högberga i skärgården tillsammans med morföräldrar och mina kusiner. Det var bad som gällde, så mycket som möjligt. Vi varvade badet med metning, bärplockning, vi snickrade mindre lyckade saker, kastade stenar i vattnet för att se vem som kastade längst, byggde små båtplatser till våra små plastbåtar. Här fanns ingen dusch och ingen WC. Det var utedass som gällde och skulle man tvätta sig så var det till att värma vatten genom att elda i bastun.

Det är väl lite grann om hur det var när jag var liten...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0