Dag 03 - Mina föräldrar

Mina föräldrar träffades som unga, gifte sig och skaffade barn. Jag är äldst, 3 år senare kom min syster. De är fortfarande gifta och bor i ett mysigt hus i utkanten av Helsingfors. Nu har de köpte en härlig liten skånelänga här nere för semesterbehov.

Mamma var hemma med mig och min syster, hon jobbade deltid som "parktant" och senare som barndagvårdare inom kyrkan. Nu är hon springvikarie på olika förskolor i Helsingfors. Min mamma kan laga mat, riktigt god mat, allt från husmanskost till finare festmat. När jag åker hem brukar jag försöka beställa lite favvo mat!! Min mamma vet det mesta, är det nåt jag behöver veta ringer jag till henne. Hon har svaren till det mesta!

Pappa jobbar där han alltid jobbat, på Viking Line. Det har genom åren blivit många kryssningar till Stockholm. Pappa har en speciell humor, mamma brukar sucka åt hans skämt. Jag minns ett år, jag var väl kanske 10 år, och mamma hade önskat sig en bil när hon fyllde år. Då köpte pappa en lite röd leksaksbil åt henne...Det var nog inte så uppskattat. Pappa kan även han laga mat, jag kommer ihåg att han för x antal år sedan gjorde renskavs gryta och potatismos. Så gott! Okej, han kan göra andra maträtter också men jag hade aldrig ätit det förut och var överraskad över hur gott det var.

Mina föräldrar har alltid  varit rättvisa och alltid ställt upp för mig och min syster. De lärde oss att pengar växer inte på träd och vi fick tidigt lära oss värdet av pengar. De har jobbat hårt för att ge mig och min syster allt vi behövde. Idag när jag snart har egen liten familj är jag oerhört tacksam över den uppväxt jag har haft och hoppas att jag kan ge mina barn åtminstone hälften av den uppväxt som jag har fått.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0