Memories

Minnen är roliga. Vissa minnen tror man att man har glömt bort men sedan helt plötsligt dyker de upp. Många minnen har dykt upp sedan jag började jobba i Mars. Minnen från när jag gick på dagis, Fylgia. Här är minnen som har dykt upp:

* Den första dagen jag började fick alla en egen hylla i kapprummet att hänga sina kläder på. På allas hyllor satt ett klistermärke. På min var en gul kyckling och min ena fröken (kan ha varit Saga) tyckte att jag skulle ha den hylla för jag hade gula kläder på mig. Jag skulle också kunna peka ut vilken hylla det var. Kommer så väl ihåg det.

* Vi hade en vandrande pinne i en burk, jag trodde att det var en helt vanlig pinne eftersom den aldrig rörde sig.

* När vi åt mat så fick vi alltid knäckbröd (färdigbredda), som serverades på en rund plastbricka. Alla gillade inte knäckbröd. Så för att slippa äta det kunde man klistra brödet under bordet.

* Min kompis Annica gillade inte gröna ärter. Så för att slippa äta den sköt hon iväg dem under bordet åt olika håll så att ingen skulle veta att det var hon...blev avslöjade ändå.

* Jag och min kompis Johanna R ritade massor med streckgubbar.

* Vi hade en mattant som gjorde all mat till oss och ibland behövdes det något från köket så fick vi barn gå och hämta det. Alltid lika roligt.

* VI hade sångstunder (varje dag tror jag) då alla 3 avdelningar samlades i en sal med bänkar och ett piano. En av fröknarna spelade piano, Tror att hon kunde spela alla barnsånger som fanns. Vi lekte ofta Nu ska tåget gå och Jag ser dig.

* När någon fyllde år fick de ha en krona på huvudet medan alla andra sjöng Ja må hon/han leva och sen fick födelsedagsbarnet välja en sång som vi skulle sjunga eller en lek som vi skulle leka. Jag fik aldrig ha kronan eller välja en sång/lek för jag fyller år på sommaren.

* Varje förmiddag gick vi till Brunnsparken och lekte. Kommer ihåg att på ett ställe längs vägen luktade det alltid jätte illa från avloppen, typ om mögelost, äckligt!

Det är roligt att man kommer ihåg så mycket som man inte har tänkt på på flera år. Fylgia finns kvar, men tror inte att lokalerna är de samma mera. Det låg på andra våningen i ett hus. Vi hade tre avdelningar och alla avdelningar hade egna ytterdörrar. A, B och C ingång. Jag hade B ingången och min syster hade A ingången....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0